Stabilitás - túravitorlások
Az érdeklődők többnyire a tőkesúlyt keresik. Nézik a hajó fenekét és nem értik, hogy tud felállni a hajó teljes oldaldőlésből, hiszen nem látható a tőkesúlya?
Fizikai előadás helyett két egyszerű példa is sokat elárul:
1. Spanyolviasz ballaszt
A korabeli vitorláshajókban kivétel nélkül a hajófenéken belül helyezték el a tőkesúlyt, a ballasztot. Többnyire köveket vagy vasdarabokat.
A görögök és rómaiak is így építettek hajókat, melykről ábrák és leírások is fennmaradtak.
Kolumbusz kis hajói szintén kerek fenékkel és külső tőkesúly nélkül tették meg a híres utat. A nagyobb és erősebb Santa Maria zátonyon pusztult el, ezért hazafelé a jóval kisebb Ninaval hajózott, mely oda-vissza átszelte az óceánt.
Több évezredes technológia fejlesztése és alkalmazása történik, nincs trükk vagy újdonság. A sekély tengerpartok és horgonyzóhelyek megközelítése alapvető igény. Ennek megfelelően épülnek a túravitorlások kis merüléssel, a stabilitás és biztonság megtartásával.
2. Keljfeljancsi
Szintén a kerek
fenékrészen belül van elhelyzve egy kis nehezék, ez is szépen működik.