Stabilitás - túravitorlások

 

Az érdeklődők többnyire a tőkesúlyt keresik. Nézik a hajó fenekét és nem értik, hogy tud felállni a hajó teljes oldaldőlésből, hiszen nem látható a tőkesúlya?

Fizikai előadás helyett két egyszerű példa is sokat elárul:

 

1.  Spanyolviasz ballaszt

A korabeli vitorláshajókban kivétel nélkül a hajófenéken belül helyezték el a tőkesúlyt, a ballasztot. Többnyire köveket vagy vasdarabokat.

A görögök és rómaiak is így építettek hajókat, melykről ábrák és leírások is fennmaradtak.

Kolumbusz kis hajói szintén kerek fenékkel és külső tőkesúly nélkül tették meg a híres utat. A nagyobb és erősebb Santa Maria zátonyon pusztult el, ezért hazafelé a jóval kisebb Ninaval hajózott, mely oda-vissza átszelte az óceánt.

 

Több évezredes technológia fejlesztése és alkalmazása történik, nincs trükk vagy újdonság. A sekély tengerpartok és horgonyzóhelyek megközelítése alapvető igény. Ennek megfelelően épülnek a túravitorlások kis merüléssel, a stabilitás és biztonság megtartásával.

 

2. Keljfeljancsi

Szintén a kerek fenékrészen belül van elhelyzve egy kis nehezék, ez is szépen működik.